Backträning

Jag berättade ju att jag börjat med backträning. Ett mål var att kunna springa upp för mindre backar utan att bli mer andfådd men även för att bygga upp mer styrka i benen. Jag vill ju inte känna mig trött efter en backe och ha svårt att komma ner i flås.

Jag har under alla år undvikit backar i min löpning. Jag har alltid tänkt ut platta vägar att ta för att undkomma jobbiga backar och därmed så har jag aldrig ”förbättrat” mig.

Jag bestämde mig för tänka precis tvärtom. Nu väljer jag de vägar som är höjdskillnad på. Antingen riktigt branta backar eller långa sega. Lite efter humör. Just nu springer jag ganska ofta och håller varje runda till runt 4 km. Det har redan gett resultat och jag snittar snabbare per km samt att jag känner mig starkare under rundan. Underbart!

Jag har även avslutat en kortare löprunda med att springa snabbt uppför en lång backe och promenerat raskt ner med upprepningar tills man är slut i kroppen. Jag har precis börjat med backträning så jag kommer säkert på fler övningar.

Jag har även tänkt att jag om ett tag skall ta tag i ytterligare något som jag aldrig gillat, nämligen intervallträning som även den hjälper att utveckla löpningen. Återkommer om det :-)

En reaktion på ”Backträning”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *