Löparrekord

Tänkte att jag skulle uppdatera lite om min löpträning då det var väldigt länge sedan sist. Jag fick gå tillbaka till arkivet och se vad jag delat med mig av sist och vintern har ju hänt sedan sist. För visst har jag sprungit hela vintern och förra veckan så sprang jag min längsta runda någonsin på 1,9 mil. Det tillsammans med en vän och jag tycker verkligen att det är den absolut roligaste löpningen, att tjejsnacka längst vägen.

Jag snittar ungefär 2 mil i veckan och har för första gången i mitt liv fått en sådant skönt förhållande till löpningen. Det är inte jobbigt på något sätt utan jag vill bara ut och njuter av rundorna jag får. Så skönt att ha kommit dit.

Så hur har jag tränat då? I höstas så försökte jag variera långdistans, en snabb kort runda och en mer backigare runda varje vecka. Under vintern har väderförhållandena gjort att det blivit svårare med fart och jag har snittat typ 6-7 km 3 gånger i veckan. Det blev lite tradigt där ett tag när vintern blev så lång att bara köra samma och jag är så redo för nästa steg.

Min plan nu i vår är att blanda in lite fartlek (intervaller) som jag egentligen inte är så jättesugen på (för att det är så sjukt jobbigt) men jag vill ju utvecklas och bli lite starkare och snabbare så då är det ett bra sätt. Tänker även att jag skall utmana ”milen” till en backigare bana till skillnad ifrån innan. Jag kommer även utmana mig i fart på 5 km. Å så någon gång ibland väva in 2 mils löp i gott tempo.

Mitt tips till dig som vill komma igång är att bara ta dig ut. När du väl är ute så kan du lika gärna springa. Häng inte upp dig på längd eller tider. Bara ta dig ut. Kör bestämda dagar eller bestäm att du skall få till 2-3 gånger i veckan. Du kommer orka mer för varje gång och vips så är det en del av din vardag och planering.

Kram